Samlade nättexter om beteendeekonomi och neuromarknadsföring
SOM UTLOVAT HAR jag grävt vidare bland mina bokmärken och satt ihop en ny samling med läsvärda texter från internet, sparade som en e-bok som du kan ladda hem här för att smidigt läsa i den telefon, dator eller surfplatta.
[EDIT: Sedan det här inlägget skrevs 2015 har tjänsten Readability.com tyvärr lagt ned och du kan inte längre ladda ned den här e-boken]
Förra gången var temat varumärken och varumärkesbyggnad. Denna gång har jag fokuserat på texter om beteendeekonomi och neuromarknadsföring (behavioral economics and neuromarketing).
Annars är det precis som förra gången: Texterna är hämtade från internet, du kan klicka på varje länk för sig, eller enkelt exportera hela samlingen som en smidig e-bok att läsa på din telefon, surfplatta eller dator. Samtliga bidrag är även denna gång på engelska, varför jag satte en engelsk titel.
DET FANNS NOG de som trodde att beteendeekonomi – det spännande fältet mellan ekonomi och psykologi – stod på sin topp när dess främste företrädare Daniel Kahneman 2002 tilldelades Nobelpriset i Ekonomi (eller som det egentligen heter, Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne). Men intresset har fortsatt växa och i dag är många av de beteendeekonomiska förklaringsmodellerna fullt accepterade i ekonomiska kretsar.
Få ekonomer tror längre på the economic man, den helt rationella person som först samlar in all tillgänglig information och sedan tar ett nyktert beslut baserat på den. Vi människor är betydligt mindre rationella än vi själva tror eller vill medge. Att en så stor del av dessa – till synes – irrationella beteenden faktiskt går att förutse gör dem intressanta för marknadsförare. Dan Ariely, en annan av de tunga beteendeekonomerna, använde just den insikten som titel till sin mest kända bok: ”Predictably Irrational” (finns även översatt till svenska med titeln ”(O)logiskt: varför smarta människor fattar irrationella beslut”, men den utgåvan kan vara svår att hitta eftersom den är slut på förlaget sedan länge).
Visst har det också riktats kritik mot ämnet, precis som det har mot psykologi över lag. Nyligen publicerades till exempel en artikel där forskare försökte upprepa 100 experiment som publicerats i tre vetenskapliga tidskrifter. I 64 procent av fallen misslyckades forskarna med att komma till samma slutsatser som de ursprungliga experimenten hade gjort. Nu var det förvisso inte just beteendeekonomi som stod i fokus, men försöket sätter ändå fingret på hur tunn grund mycket av den psykologiska teorin vilar på.
Men även om inte alla experiment håller för granskning enligt akademiska kriterier så har beteendeekonomin fortfarande en hel del att lära oss marknadsförare om hur människor tar beslut, vad som motiverar oss eller hur vi kan nyttja kognitiva snedvridningar till vår fördel. Ibland kan bara kännedomen om hur något kan tänkas fungera räcka för att öppna upp ögonen för vilka experiment du själv kan göra i ditt eget företag. Att testa saker är det enklaste sättet att få ny kunskap, även då det sker i mindre skala till exempel genom enkla A/B-tester. Det har vi konstaterat i tidigare inlägg. Beteendeekonomin ger dig massor av tips på vad du kan testa.
DEN SJÄLVKLARA introduktionen till beteendeekonomi är Daniel Kahnemans storsäljande bok ”Tänka, snabbt och långsamt”, som finns i svensk översättning. Föredrar du att titta framför att läsa så har bloggen Bending Brains samlat ihop tio videor som introducerar fältet beteendeekonomi. Det är den första länken i samlingen nedan, eller så når du inlägget direkt här.
Beteendeekonomi kallas ibland för ekonomisk psykologi, psykologisk ekonomi eller psykonomi. Även neuromarketing/neuromarknadsföring är begrepp som ofta används synonymt med beteendeekonomi. Enligt min uppfattning syftar dock neuromarketing snarare på de metoder där man i laboratoriemiljö skannar en människas hjärna för att se hur den reagerar på olika stimuli. Men visst, områdena är närliggande och eftersom det råder viss begreppsförvirring har jag valt att inkludera intressanta neuromarketing-artiklar här också.
Samtliga dessa texter har vi redan tipsat om på Twitter. Följ oss på @Urban_Gyllstrom för att skaffa dig ett försprång gentemot dina konkurrenter och få smarta tips och råd om hur du får ditt företag och varumärke att växa. Prenumerera gärna även på vårt nyhetsbrev (se spalten här intill) så missar du inte när vi lägger upp nästa samling intressanta texter.
TRE BONUSTIPS:
O Behave
Ogilvy & Mather UK har skapat en liten grupp inom företaget som de kallar #ogilvychange. De försöker applicera akademisk kunskap inom beteendeekonomi på verkliga fall. Varje månad ger de ut PDF-tidningen O Behave där småroliga upptäckter varvas med mer seriös akademisk forskning. Ett typiskt nummer är på ca 11 sidor. I skrivande stund (september 2015) finns 17 nummer av O Behave att läsa på Slideshare.com eller via deras sajt.
Med The Simpsons som exempel
Gillar du The Simpsons? Då är den här PDF:en en utmärkt väg in i beteendeekonomin. Jodi N. Beggs låter scener ur The Simpsons illustrera skilda delar av beteendeekonomin. Faktiskt mycket seriösare än vad det kanske låter som.
The Behavioral Economics Guide
Sajten Behavioraleconomics.com kallar sig själva ”The Behavioral Science Hub” och ger ut en årlig, omfattande och gratis PDF-guide till ämnet. 2014 års utgåva var på 131 sidor och indelad i avdelningarna ”The Basics”, ”Resources” och ”Applied Perspectives”. De ca trettio sidor som behandlar ”The Basics” ger tillsammans med Rory Sutherlands förord en god introduktion till beteendeekonomi. Resten av materialet, liksom 2015-års utgåva, innehåller också mycket läsvärt – men är kanske mer att betrakta som överkurs för nybörjaren.