[ux_image id=”1422″ parallax=”1″]

[section]

[row padding=”0px 10% 0px 10%” padding__sm=”0px 5% 0px 5%”]

[col span__sm=”12″ align=”left”]

kom igång med din digitala marknadsföring

Vi hjälper dig med annonsering på Google

Annonser bland Googles sökresultat gör det möjligt för dig att nå de kunder som aktivt söker efter precis det du erbjuder. Se till att du finns med bland de företag som dina kunder väljer mellan!

I det digitala landskapet kan även en liten marknadsföringsbudget göra skillnad. Du kan börja med liten budget och skala upp när du ser resultat.

Det bakomliggande system som styr hur och när dina annonser visas bland sökresultaten på Google heter numera Google Ads (tidigare AdWords). Det är mycket komplext och kräver en hel del tid för att lära sig. Vi sköter det åt dig.

Vi skapar och aktiverar ditt Google Ads-konto (om du inte redan har ett) och hjälper dig med att formulera dina sökordsannonser. Varje månad får du tydliga rapporter där du i detalj kan följa hur dina annonser presterar. Vi optimerar och justerar kontinuerligt – allt för att dina annonspengar ska få största möjliga effekt, hela tiden. Skicka oss ett mejl redan i dag så berättar vi mer, eller kontakta oss på andra sätt genom att klicka på knappen nedan.

[gap height=”15px”]

[button text=”Kom igång redan i dag – kontakta oss!” color=”secondary” style=”bevel” size=”small” animate=”fadeInLeft” depth=”1″ link=”/kontakt”]

[gap height=”15px”]

[ux_image_box img=”1425″]

Sökordsannons

Exempel på hur en sökordsannons på Google kan se ut i en mobiltelefon.

[gap height=”15px”]

[/ux_image_box]

Läs mer

[accordion]

[accordion-item title=”Låser jag mig till Gyllström?”]

Du äger själv ditt Google Ads-konto och kan när som helst välja att avbryta vårt samarbete och ändå behålla ditt konto. Vi tillämpar ingen uppsägningstid.

[button text=”Kom igång redan i dag – kontakta oss!” color=”alert” style=”bevel” size=”small” animate=”fadeInLeft” depth=”1″ icon=”icon-angle-right” link=”/kontakt”]

[/accordion-item]
[accordion-item title=”Varför digital marknadsföring?”]

Digital marknadsföring har ritat om reklamkartan helt. I dag behöver du inte betala lokaltidningen tiotusentals kronor för en liten annons. Numera har även små företag råd annonsera och väljer helt själva sin budget. Även små pengar kan göra stor skillnad.

En vanlig form av digital annonsering är sökordsannonsering genom Google, där dina textannonser visas för användare som sökt på något av de ord du valt att synas tillsammans med.

De flesta konsumenter involverar i dag internet i något led av köpresan – troligen även dina potentiella kunder. Det kan vara när de sonderar utbudet och inte ens vet att du finns, när de vill veta mer om dina produkter och tjänster eller när de vill handla online.

[button text=”Kom igång redan i dag – kontakta oss!” color=”alert” style=”bevel” size=”small” animate=”fadeInLeft” depth=”1″ icon=”icon-angle-right” link=”/kontakt”]

[/accordion-item]
[accordion-item title=”Så fungerar Google Ads”]

Google Ads är Googles system för automatiserad annonsering, så kallad programmatisk annonsering. Google Ads är det mest kända av dessa system, men det finns många andra som bygger på samma principer. Eftersom Google är så dominerande bland sökmotorer i Sverige så är det för mindre företag sällan värt mödan att använda fler system än Google Ads.

Grunden för Google Ads är en auktion. Du väljer vilka nyckelord du vill att dina annonser ska visas tillsammans med och anger ditt maxbud för vart och ett av dem. Maxbudet styr hur mycket du som mest är villig att betala för ett klick på din annons, oavsett hur många gånger den visas.

Du skapar sedan dina annonser, som bara får innehålla text och länkar, men inga bilder.

När någon gör en sökning på Google som innehåller ditt valda nyckelord så sker en automatiskt och blixtsnabb auktion. Om ditt bud är tillräckligt högt så  visas din annons för den som sökt.

Google ger även dina annonser ett ”quality score” mellan 1 och10. Ju mer relevant din annons anses vara för det aktuella sökordet, ju bättre ranking får den. I auktionen vinner inte nödvändigtvis den som har högst bud, utan även quality score har stor betydelse för utgången. Det är logiskt, eftersom Google tjänar sina pengar på klick. Då vill de inte visa annonser som ligger för långt ifrån det som sökningen faktiskt handlade om.

Eftersom Google Ads bygger på ett auktionsförfarande är det omöjligt att förväg säga hur mycket du kommer att få för dina pengar. Det beror helt på hur många andra som slåss om att synas vid samma sökord som du. Inom vissa branscher är konkurrensen stenhård och du måste betala mycket för varje klick. Inom andra branscher kan du komma mycket billigare undan.

Däremot sätter du själv en maxbudget som Google inte går över. Så det är mer en fråga om hur mycket du får för dina pengar, än att det finns osäkerhet kring hur mycket det kommer att kosta dig.

Google Ads är ett sofistikerat verktyg som tillåter oerhört många finjusteringar. Kanske vill du bara att dina annonser ska visas för de som bor i en viss stad? Eller bara visas vissa veckodagar eller en viss tid på dygnet? Bara på mobiltelefoner? Endast för kvinnor? I en viss ålder?

Allt detta går att styra genom Google Ads – och mycket mer därtill. Det kräver en hel del kunskap och tid att sköta det. Det är där vi kommer in. Vi tar hand om ditt annonskonto, så att du slipper lära dig allt själv och istället kan fokusera på det du är bäst på. Givetvis får du regelbundna, detaljerade rapporter om hur annonserna presterar och kan själv föreslå förändringar.

Sökordsannonsering bara en gren av Google Ads – normalt den gren man börjar med och sedan låter rulla på löpande. Den andra huvudgrenen är displayannonsering, som istället visar bannerannonser på olika sajter eller reklamfilmer på Google-ägda Youtube. Principen att du anger ett maxbud och deltar i en automatiserad auktion är dock densamma.

Andra populära former av digital marknadsföring är annonser på sociala medier, som LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, Snap och TikTok (för att nämna några av de större).

Gyllström kommunikationsbyrå arbetar med allt detta och hjälper dig gärna med fler typer av annonsering. Vi jobbar även med traditionella kanaler, som till exempel trycksaker eller annonser i tidningar.

[button text=”Kom igång redan i dag – kontakta oss!” color=”alert” style=”bevel” size=”small” animate=”fadeInLeft” depth=”1″ icon=”icon-angle-right” link=”/kontakt”]

[/accordion-item]
[accordion-item title=”Ger det något resultat?”]

I likhet med all annan annonsering så går det aldrig att garantera några positiva resultat. I sin enklaste form kan Googles sökordsannonsering liknas vid en modern form av Gula Sidorna. Inte heller Gula Sidorna kunde garantera något visst resultat, även om de flesta företag insåg värdet av att finnas med där.

Klickar någon på sökordsannonser? Google, eller snarare dess ägare Alphabet, är i dag ett av världens allra högst värderade företag. Merparten av sina pengarna har Google tjänat genom sökordsannonsering. Och eftersom de bara får betalt när någon klickar på en annons så är svaret ”ja, bevisligen klickar människor på annonserna”. Långt ifrån alla gör det hela tiden, mer normalt är 3–5 stycken av hundra, men även det blir till slut många personer.

[/accordion-item]

[/accordion]
[divider height=”0px” margin=”1.4em”]

[/col]

[/row]

[/section]
[section label=”Simple Light” bg_color=”rgb(245, 245, 245)” padding=”0px” padding__md=”20px” height=”0px” height__md=”220px” margin=”0px”]

[row h_align=”center” padding=”15px 10% 0px 10px”]

[col span=”7″ span__sm=”12″]

Gyllström Kommunikationsbyrå AB

Vi hjälper små företagare med stora drömmar. Det har vi gjort med framgång i över tjugo år.

Gyllström är en liten kommunikationsbyrå med kompetens som de största. Vi är engagerade på djupet och arbetar både strategiskt och taktiskt för att ge din marknadsföring största effekt. Till skillnad från större byråer ger Gyllström även den minsta uppdragsgivare full uppmärksamhet och delar generöst med oss av kunskap. Vi har en familjär och nära relation med våra kunder. Vår framgång är helt beroende av din. Därför är vi så måna om att hjälpa dig förverkliga dina stora drömmar.

Förutom digital annonsering kan du anlita oss för hjälp inom varumärkesbyggande, kommunikationsstrategi, marknadsföring och reklam. Vi sitter i Stockholm men arbetar med kunder över hela landet.

Gyllström Kommunikationsbyrå AB är medlem i branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer. Det är en garanti för att du får en seriös leverantör som uppfyller alla de villkor som krävs för medlemsskap.

Till sajtens huvudsida •  Mejla oss

[/col]
[col span=”5″ span__sm=”12″]

[block id=”nyhetsbrev02-classic-block”]

[/col]

[/row]

[/section]