kom igång med din digitala marknadsföring

Vi hjälper dig med annonsering på Google

Annonser bland Googles sökresultat gör det möjligt för dig att nå de kunder som aktivt söker efter precis det du erbjuder. Se till att du finns med bland de företag som dina kunder väljer mellan!

I det digitala landskapet kan även en liten marknadsföringsbudget göra stor skillnad. Du kan börja med liten budget och skala upp när du ser resultat.

Det bakomliggande system som styr hur och när dina annonser visas bland sökresultaten på Google heter numera Google Ads (tidigare AdWords). Det är mycket komplext och kräver en hel del tid för att lära sig. Vi sköter det åt dig.

Det digitala grundpaket från Gyllström Kommunikationsbyrå AB kostar endast 2.995 kr per månad (exkl moms). Vi har ingen bindningstid.

Teckna dig senast 31 januari 2019 så bjuder vi på startavgiften (ord pris 3.950 kr).

I paketet ingår att vi skapar och aktiverar ditt AdWords-konto och dina sökordsannonser. Varje månad får du tydliga rapporter där du i detalj kan följa hur dina annonser presterar. Vi optimerar och justerar kontinuerligt – allt för att dina anonnspengar ska få största möjliga effekt, hela tiden. Skicka oss ett mejl redan i dag så berättar vi mer, eller kontakta oss på andra sätt genom att klicka på knappen nedan.

Kom igång redan i dag – kontakta oss!

Sökordsannons

Exempel på hur en sökordsannons på Google kan se ut i en mobiltelefon.

Läs mer

Det här ingår i digitalpaketet

I Gyllströms digitalpaket ingår att vi hjälper dig att skapa ditt Google Ads-konto och löpande hantera och optimera det för att du ska få maximal effekt för dina annonspengar.

Google Ads är Googles system som styr hur, var och när dina annonser visas på Google (se mer under ”Så fungerar Google Ads” en bit ned på denna sida). Många är fortfarande mer bekanta med det tidigare namnet Google AdWords.

Vi hjälper dig vidare med att hitta relevanta sökord och skapar dina annonser och annonstillägg.

I priset ingår arvode för Gyllströms tjänster, dock inte annonskostnaden som du betalar direkt till Google normalt genom att knyta ett betalkort direkt till ditt annonskonto (alternativt betala in en pott i förväg). Annonsbudgeten bestämmer du själv men vi rekommenderar minst 2.000 kr/månad.

Vill du skala upp din digitala närvaro så kan vi även skapa din display-annonsering, som bannerannonsering på olika sajter, annonsering på Facebook, Instagram och andra sociala medier, på Bing, Youtube och så vidare. Vi kan även hjälpa dig med remarketing, som det kallas när du (åter-) annonserar för personer som till exempel redan besökt din sajt. Det ligger dock utanför vårt digitalpaket.

Digital annonsering kan göras hur sofistikerad och komplex som helst. Med Gyllströms digitalpaket får du en snabb och smidig start och en grund som du sedan kan bygga vidare på när du märker resultat.

Du äger själv ditt Google Ads-konto och kan när som helst välja att avbryta vårt samarbete och ändå behålla ditt konto. Vi tillämpar ingen uppsägningstid.

Kom igång redan i dag – kontakta oss!
Varför digital marknadsföring?

Digital marknadsföring har ritat om reklamkartan helt. I dag behöver du inte betala lokaltidningen tiotusentals kronor för en liten annons. Numera har även små företag råd annonsera och väljer helt själva sin budget. Även små pengar kan göra stor skillnad.

Den vanligaste digitala annonseringen är sökordsannonsering genom Google, där dina textannonser visas för användare som sökt på något av de ord du valt att synas tillsammans med.

De flesta konsumenter involverar i dag internet i något led av köpresan – troligen även dina potentiella kunder. Det kan vara när de sonderar utbudet och inte ens vet att du finns, när de vill veta mer om dina produkter och tjänster eller när de vill handla online.

Kom igång redan i dag – kontakta oss!
Så fungerar Google Ads

Google Ads är Googles system för automatiserad annonsering, så kallad programmatisk annonsering. Google Ads är det mest kända av dessa system, men det finns många andra som bygger på samma principer. Eftersom Google är så dominerande bland sökmotorer i Sverige så är det för mindre företag sällan värt mödan att använda fler system än Google Ads.

Grunden för Google Ads är en auktion. Du väljer vilka nyckelord du vill att dina annonser ska visas tillsammans med och anger ditt maxbud för vart och ett av dem. Maxbudet styr hur mycket du som mest är villig att betala för ett klick på din annons, oavsett hur många gånger den visas.

Du skapar sedan dina annonser, som bara får innehålla text och länkar, men inga bilder.

När någon gör en sökning på Google som innehåller ditt valda nyckelord så sker en automatiskt och blixtsnabb auktion. Om ditt bud är tillräckligt högt så  visas din annons för den som sökt.

Google ger även dina annonser ett ”quality score” mellan 1 och10. Ju mer relevant din annons anses vara för det aktuella sökordet, ju bättre ranking får den. I auktionen vinner inte nödvändigtvis den som har högst bud, utan även quality score har stor betydelse för utgången. Det är logiskt, eftersom Google tjänar sina pengar på klick. Då vill de inte visa annonser som ligger för långt ifrån det som sökningen faktiskt handlade om.

Eftersom Google Ads bygger på ett auktionsförfarande är det omöjligt att förväg säga hur mycket du kommer att få för dina pengar. Det beror helt på hur många andra som slåss om att synas vid samma sökord som du. Inom vissa branscher är konkurrensen stenhård och du måste betala mycket för varje klick. Inom andra branscher kan du komma mycket billigare undan.

I Google Ads finns verktyg för att uppskatta kostnaderna per klick, baserat på hur auktioner för sökordet har slutat tidigare. De kan ge en hint om kostnadsnivån i just din bransch. Du måste dock skapa ett Google Ads-konto för att komma åt verktyget – eller hör av dig till oss så kan vi göra det kostnadsfritt åt dig.

Google Ads är ett sofistikerat verktyg som tillåter oerhört många finjusteringar. Kanske vill du bara att dina annonser ska visas för de som bor i en viss stad? Eller bara visas vissa veckodagar eller en viss tid på dygnet? Bara på mobiltelefoner? Endast för kvinnor? I en viss ålder?

Allt detta går att styra genom Google Ads – och mycket mer därtill. Det kräver en hel del kunskap och tid att sköta det. Det är där vi kommer in. Vi tar hand om ditt annonskonto, så att du slipper lära dig allt själv och istället kan fokusera på det du är bäst på. Givetvis får du regelbundna, detaljerade rapporter om hur annonserna presterar och kan själv föreslå förändringar.

Sökordsannonsering bara en gren av Google Ads – normalt den gren man börjar med och sedan låter rulla på löpande. Den andra huvudgrenen är displayannonsering, som istället visar bannerannonser på olika sajter eller reklamfilmer på Google-ägda Youtube. Principen att du anger ett maxbud och deltar i en automatiserad auktion är dock densamma.

Andra populära former av digital marknadsföring är annonser på sociala medier, som Facebook och Instagram.

Gyllström kommunikationsbyrå arbetar med allt detta och hjälper dig gärna med fler typer av annonsering. I just digitalpaketet ingår emellertid bara sökordsannonsering, eftersom vi anser att det är grunden i digital marknadsföring och det varje företag bör starta med.

Kom igång redan i dag – kontakta oss!
Ger det något resultat?

I likhet med all annan annonsering så går det aldrig att garantera några positiva resultat. I sin enklaste form kan Googles sökordsannonsering liknas vid en modern form av Gula Sidorna. Inte heller Gula Sidorna kunde garantera något visst resultat, även om de flesta företag insåg värdet av att finnas med där.

Klickar någon på sökordsannonser? Google, eller snarare dess ägare Alphabet, är i dag ett av världens allra högst värderade företag. Merparten av sina pengarna har Google tjänat genom sökordsannonsering. Och eftersom de bara får betalt när någon klickar på en annons så är svaret ”ja, bevisligen klickar människor på annonserna”. Långt ifrån alla gör det hela tiden, mer normalt är 3-5 stycken av hundra, men även det blir till slut många personer.

Gyllström Kommunikationsbyrå AB

Vi hjälper små företagare med stora drömmar. Det har vi gjort med framgång i nästan tjugo år.

Gyllström är en liten kommunikationsbyrå med kompetens som de största. Vi är engagerade på djupet och arbetar både strategiskt och taktiskt för att ge din marknadsföring största effekt. Till skillnad från större byråer ger Gyllström även den minsta uppdragsgivare full uppmärksamhet och delar generöst med oss av kunskap. Vi har en familjär och nära relation med våra kunder. Vår framgång är helt beroende av din. Därför är vi så måna om att hjälpa dig förverkliga dina stora drömmar.

Förutom digital annonsering kan du anlita oss för hjälp inom varumärkesbyggande, kommunikationsstrategi, marknadsföring och reklam. Vi sitter på Bolinders plan 2 i centrala Stockholm men arbetar med kunder över hela landet.

Gyllström Kommunikationsbyrå AB är medlem i branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer. Det är en garanti för att du får en seriös leverantör som uppfyller alla de villkor som krävs för medlemsskap.

Till sajtens huvudsida •  Mejla oss

Få erbjudanden, nyheter och smarta tips direkt i din e-post! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.